Årets museidag, Tågspanardagen,
är genomförd. Vädret var på bra humör likaså verkade besökarna
vara. Uppskattningsvis var det omkring 3000 besökare.
Hela dagen avlöpte i stort sett
efter planerna. Tyvärr gick inte påeldningen av Sandträskloket B
1108 riktigt som det var tänkt eftersom minst tre tuber
uppvisade läckor. Därför blev det bara en kort tur borta vid
UGJ-stallet i stället för den planerade till Kolforsen.
![En av dagens höjdpunkter, E10 1746 med det första godståget närmar sig Bomansberget där det stannade. Därefter drogs tåget tillbaka av de två Da-loken som gick i tågets norra ände](E101746_SvJvm0909.jpg)
En av dagens höjdpunkter, E10 1746 med det
första godståget närmar sig Bomansberget där det stannade.
Därefter drogs tåget tillbaka av de två Da-loken som gick i
tågets norra ände. Foto: Lars Granström.
![R976 anländer till till spår 4 med dagens första pendel från Gävle C. Foto: Rolf Sten.](r976.jpg)
R976 anländer till till spår 4 med dagens första pendel från
Gävle C. Foto: Rolf Sten.
!["Första lasset" med pendel resenärer kliver ut i solskenet. Foto: Rolf Steen.](r976_ankomst.jpg)
"Första lasset" med pendelresenärer kliver ut i solskenet.
Foto: Rolf Sten.
![UGJ-stallet 090912 klockan 1500. För första gången på 45-50 år rör B 1108 på sig för egen maskin. Foto: Rolf Sten.](b1108.jpg)
UGJ-stallet 090912 klockan 1500. För första gången på 45-50
år rör B 1108 på sig för egen maskin. Foto: Rolf Sten.
![S1 1923 står beredd att gå in och byta av R 976 som dragkraft till pendeltåget.](S11923_R976_SvJvm0909.jpg)
S1 1923 står beredd att gå in och byta av R 976 som
dragkraft till pendeltåget. Foto: Lars Granström.
![](../pil_bla_u.gif)
|
Åter till huvudsidan? |
Senaste uppdatering
2009-09-28
|