Om JVMv Kontakta Aktuellt Spår Arkiv Länkar

 

Tågspanardagen 2009Årets museidag, Tågspanardagen, är genomförd. Vädret var på bra humör likaså verkade besökarna vara. Uppskattningsvis var det omkring 3000 besökare.

Hela dagen avlöpte i stort sett efter planerna. Tyvärr gick inte påeldningen av Sandträskloket B 1108 riktigt som det var tänkt eftersom minst tre tuber uppvisade läckor. Därför blev det bara en kort tur borta vid UGJ-stallet i stället för den planerade till Kolforsen.

 

En av dagens höjdpunkter, E10 1746 med det första godståget närmar sig Bomansberget där det stannade. Därefter drogs tåget tillbaka av de två Da-loken som gick i tågets norra ände
En av dagens höjdpunkter, E10 1746 med det första godståget närmar sig Bomansberget där det stannade. Därefter drogs tåget tillbaka av de två Da-loken som gick i tågets norra ände. Foto: Lars Granström.

R976 anländer till till spår 4 med dagens första pendel från Gävle C. Foto: Rolf Sten.
R976 anländer till till spår 4 med dagens första pendel från Gävle C. Foto: Rolf Sten.

 

 

 

 

 

 

"Första lasset" med pendel resenärer kliver ut i solskenet. Foto: Rolf Steen.
"Första lasset" med pendelresenärer kliver ut i solskenet. Foto: Rolf Sten.

 

 

 

 

 

 

 

UGJ-stallet 090912 klockan 1500. För första gången på 45-50 år rör B 1108 på sig för egen maskin. Foto: Rolf Sten.
UGJ-stallet 090912 klockan 1500. För första gången på 45-50 år rör B 1108 på sig för egen maskin. Foto: Rolf Sten.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

S1 1923 står beredd att gå in och byta av R 976 som dragkraft till pendeltåget.
S1 1923 står beredd att gå in och byta av R 976 som dragkraft till pendeltåget. Foto: Lars Granström. 

 

 

 Åter till huvudsidan? 


Senaste uppdatering 2009-09-28