I bakgrunden beredskapståget och i förgrunden motorloket
från Ohs och en gammal Bulldozer. Till höger skymtar tältlägret. Foto:
Rolf Sten.
En fantastisk ljudupplevelse från alla
tändkulemotorer vid UGJ-stallet. Foto: Rolf Sten.
De enda ånglok som förekom den här dagen var
på miniatyrjärnvägen. Foton: Rolf Sten |
Årets Järnvägsmuseidag gick
under namnet motordag och blev mycket lyckad. Inte minst med tanke på
att det gamla besöksrekordet från 2003 slogs med 87 personer.
Sammanlagdt den här dagen
fanns det mer än 30 olika aktiviteter på gång inne på Museiområdet.
Dessutom gick det guidade turer till fordonsmagasinet på Nynäs.
Bland aktiviteterna fanns det mängder av dieseldrivna fordon att
beskåda, både räls- och landsvägsbundna.
En bredskapsmiljö i form av beredskapståg, kanoner och tältförläggning
bemannad med tidsenligt klädda soldater. Salut sköts med kanonen och
enligt rykte hördes smällarna ända till Eskön.
Från Ohsabanan i Småland fanns ett inlånat motorlok, spår och tippvagnar
vilka lastades med en gammal lingrävmaskin.
Vid UGJ-stallet fanns ett
stort antal tändkulemotorer, alla i drift. Vid UGJ-stallet startades
dieselloket V3 44 för första gången efter 30 års beredskapslagring. Hur
gick det? Jo, det startade på första försöket.
De enda ånglok som förekom den här dagen var på miniatyr-järnvägen.
Men som sagt, det var ju en motordag, en mycket lyckad sådan, samt inte
minst, ett underbart sensommarväder!
|