Retur till arkivets huvudsida?
Klicka i bilden ovan |
Järnvägsmuseets
dag 2004
Av Rolf Sten |
Järnvägsmuseidagen på
Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle 11
september 2004.
Sveriges
Järnvägsmuseum på museidagen 2004-09-11. Året
tema var "ångloket 200 år". Vad passade
då inte bättre än att Förstlingen 2 besökte
museet. Under dagen körde loket korta turer med passagerare.
Resenärerna fick verkligen åka "musealt"
i en replik av Köping - Hults Järnvägs personvagn.
Repliken byggdes av TGOJ 1956 inför järnvägarnas
100-års jubileum. . Foto: Rolf Sten.
Traditionsenligt gästades museet av
av andra tåg bestående av årgångståget,
tåg från Växjö, Stockholm och Grängesberg.
Även i år bjöd vädret på vacker höstsol.
Eftersom året tema var "ångloket
200 år" var det många lok under ånga.
Repliken av Förstlingen drog 1854-års tåg inne
på museiområdet. Cc 404 från 1892 drog 1904-års
tåg med turer till och från Gävle Central. W
1229 från 1914 drog 1929-års tåg till och från
fordonsmagasinet på Nynäs. S1 1923 från 1952
drog 1954-års tåg med turer till och från Gävle
Central.
På stallcirkeln vid UGJ-stallet stod
tre påeldade ånglok, B 1312 från 1916, SJ A6,
före detta BJ 84 från 1916 samt SJ G10 1846, före
detta GDJ N3, från 1928.
Besöksantalet uppskattades till ca 3 700
personer. Alla tågturer som kördes var i regel mer
än välfyllda. Resande på miniatyrjärnvägen
uppskattades till dryg 1000 personer.
Nedan ett bildsvep från museidagen 2004. Bilderna går
att få större genom att klicka på dom!
(bilderna öppnas i nytt fönster)
Foton: Robert Herpai och Rolf Sten
Cc 404 med 1904-års tåg har just
anlänt till museet. |
I 1904-års tåg ingick Personboggivagnen
SJK BCo1 1032 från 1894. Den står normalt i utställningen
men i år fick den för första gången på
många år ut och röra på sig. |
Bilden ger en en aning om att det var många
besökare vid årets museidag, antalet uppskattades
till 3 700 personer. |
I anslutning till museets entre hade Live
steam entusiasterna byggt upp en stor bordsanläggning. Skalan
är 1:32 |
Ett av de gästande dieselloken passerar
vägövergången. Miniatyrjärnvägen hade
drygt 1000 resande. |
Vid miniatyrjärnvägens utgångsstation
var det hög aktivitet. |
Cc-loket 404 från en anorlunda vinkel.
Bilden ger uppfattning om den dåtida arbetsmiljön
på ångloken. Tänk er bara att det skulle vara
30 minusgrader! |
Cc 404 med 1904-års tåg startar
från Gävle Central. |
Cc 404 1904-års tåg på museet |
S1 1923 med 1954-års tåg startar
från Gävle Central. |
1904-års tåg var vid alla avgångar
absolut fullt, inte ens ståplatser fanns att uppbringa.
Bilden från Gävle Central. |
Stallcirkeln vid UGJ-stallet. Från höger
B 1312, S1 1923 samt W 1229. |
|
Åter till arkivets huvudsida? |
© Rolf Sten
Senaste uppdatering 2004-09-12 Redaktör
Rolf Sten
|