Ett bra arrangemang ska ha tur med vädret.
I bakgrunden kommer barnens stora förtjusning, minitåget. |
Dagen startade med uppställning och fotografering
framför UGJ-stallet. Från höger syns "Novelty",
replik tillverkad 1980, "Rocket", replik tillverkad
1979, "Göta" 1866, "Caroline" 1861 samt
OFWJ 8 1876. "Karlskoga" 1873 skymtar till vänster.
Utanför bild stod "Elfkarleö bruk" 1873 och
"Gamle Ole" 1869 |
Banverkets generaldirektör Bo Bylund
håller tal. Banverket är numera huvudman för
Sveriges Järnvägsmuseum. |
Gert Ekström (till höger) som var
"dagens röst" i högtalarsystemet intervjuar
museichefen Robert Sjöö |
Informationsbordet bemannades av Olle
Andersson (till vänster) och Göran Jäderholm |
Teatergruppen Pegasus framför"Lokomotivtävlingen". |
Replikerna "Novelty" och "Rocket"
har just "tävlat" färdigt. inför den
tusenhövdade publiken |
"Gamle Ole" paraderar framför
publiken. |
Ångloket "Elfkarleö bruk"
paraderar för publiken. Loket tillverkades 1873 av Henry
Hughes & Co, Loughborough. Loket köptes begagnat av
Elfkarleö bruk och var i trafik på bruksbanan till
1947. |
"Tre veteraner". Ångloket
"Göta" från 1866 bemannades av Karl-Erik
Eggefjord (till vänster) och Rune Lundby. Dagens "tågdirigent"
Sten Holm är också med på bilden, även
om han än har en bit kvar till "veteranstatus"! |
"Caroline" Kongsvingersbanans
/ Norska Statsbanornas lok nummer 17 avestt för persontåg
och tillverkat av Robert Stephenson & Co, Newcastle 1861.
Vagnarna är det så kallade "Karettoget".
De är tillverkade av Hans Skabo och Atlas och har bara sidodörrar. |
I enlighet med traditionen var det järnvägsmarknad
i två av museihallarna. Mycket fanns att köpa och
naturligtvis var det mycket folk som "kollade" eventuella
"fynd". |