Förberedelse för transport till
Ängelholm!
eller på resa till Skåneland!
December månad har så här långt varit händelserik vid Jvmv Herrljunga.
Under flera veckor i november och december jobbades
det
intensivt med ångloket SJ E 902 i lokstallet. Efter 35 år var loket
under ånga igen. Besiktning och ångprov blev godkänt av Inspecta till
vår stora glädje.
Detta lok skulle tillsammans med SJ B 1038 och vår personalvagn SJ So10
1899 till SvJvm Ängelholm. I Ängelholm skulle vi tillsammans med
personal från Sveriges Järnvägsmuseum köra det så kallade luciatåget.
Tjänstetåget, draget av Da 888 och 820, från Sveriges Järnvägsmuseum i
Gävle ankom med ett ånglok och ett antal vagnar på släp till Herrljunga
på tisdag förmiddag den 4 december.
Efter behövlig fikapaus av det dags att växla ihop tåget inför den
fortsatta resan till museet i Ängelholm. Först växlades två fordon ut, B
1135 och en före detta BJ-finka. Ångloket ska till vidare förvaras i
Herrljunga lokstall och finkan ska vid tillfälle vidare till BJs.
Efter detta växlades tre fordon in i tåget, E 902, B 1038 och
personalvagnen So10 1899. Till vår hjälp med växlingen användes det i
Herrljunga lokstall placerade växelloket V3 18. Per-Åke Lampemo
Utsmörjningen av ångloket SJ E 902 ska strax påbörjas. Från
Vänster: Hans Sjögren, Robert Sundström, Martin Öhlin och Johan von
Oelreich. Foto: Per-Åke Lampemo.
Med mutippelkopplade Da-lok ankommer SvJvm Herrljunga.
Foto: Per-Åke Lampemo
På bangården i står det nyss anlända ångloket SJ B 1135. Detta ånglok ska
tillsvidare placeras Herrljunga lokstall. På bilden ser vi Hans Sjögren och
Robert Sundström. Foto: Per-Åke Lampemo
Jvmv Herrljunga nya personalvagn SJ So10 1899 på spår 7 i Herrljunga.
Foto: Per-Åke Lampemo
Martin Öhlin "in action" Här vevar han ut ångloket SJ E 902 ut ur
Herrljunga lokstall. Lätt som en plätt... Foto: Per-Åke Lampemo
Ångloket SJ E 902 lämnar lokstallet inför för resan mot Ängelholm. Foto:
Per-Åke Lampemo
|