Om JVMv Kontakta Aktuellt Spår/Sidospår Arkiv Länkar
 

 Järnvägsmusei Vänners verksamhet i Herrljunga lokstall
Järnvägsmusei Vänners verksamhet i Herrljunga lokstall Vidstående bild. Foto: Gunnar Palmborg
  

   Under november 2005 startade Järnvägsmusei Vänner, på initiativ av Per- Åke Lampemo, ny verksamhet i det gamla anrika lokstallet i Herrljunga. Verksamheten sker på uppdrag av Sveriges Järnvägsmuseum och är inriktad på renoverig och underhåll av fordon ägda av museet. Den första arbetsinsatsen var att rusta ångloket B 1038 inför TÅG 150 i Gävle.
Vill Du hjälpa till?
Arbetshelger annonseras på
Järnvägshistoriskt forum
Järnvägsmusei vänners platsombud i Herrljunga är Per-Åke Lampemo. tel. 0733-16 05 11, E-post: herrljunga@jvmv.se

Ångloket SJ E 902 åter under ånga efter 35 års35 år sedan sist!
Det var 35 år sedan ångloket SJ E 902 var under ånga
sist. Efter ett intensivt arbete av Järnvägsmusei Vänner i Herrljunga blev loket åter godkänt av Inspecta vid ångprov onsdagen den 28 november. SJ B1038 ångprovades samtidigt

Så var det äntligen avklarat... Man hade inför detta ångprov av SJ E 902 haft en del fjärliar i magen, det ska erkännas. Skulle injektorerna efter 35 år fungera? Vi visste att tendern är bitvis dålig vad gäller ovansidan/taket. Vi visste också att vattenslangarna mellan lok och tender hade sett bättre dagar. Detta kunde åtgärdas relativt enkelt. Men injektorerna var ett osäkert kort...
     Inte blev det bättre av den tidsbrist som uppstod då vårt diesellok V3 18 plötsligt började tappa drag och gasförmåga. Vi behövde V3:an för att dra ut ångloken innan påeldningen.
Det visade sig att bränslefiltren var igensatta. Där gick det någon timma/timmar till att rengöra och lufta samt växla ut de båda ångloken.
    Besiktningsmannen hade som tur var vigt hela eftermiddagen och kvällen för Jvmv Herrljunga så påeldningen gjordes ändå i lugn och ro.

Ångloket SJ E 902 åter under ånga efter 35 års törnrosasömn. Foto: Per-Åke Lampemo

Ångtrycket kom försiktigt på SJ E 902. Någon timma innan besiktningsmannen anlände var panntrycket 7 kg/cm2. Nu skulle vi försöka att se om injektorerna fungerade. Efter diverse olika reparationer av slangar mellan lok och tender var det dags. Vi började med eldarinjektorn... Vi visste att troligen skulle vara en del skit i rör och slangar. Det gällde därför att få injektorn till att spilla en längre tid för att därigenom inte få med detta upp i injektorn. Jo, då eldarinjektorn funkade alldeles utmärkt.
Samma sak skulle göras med förarinjektorn, men här var det lite mer besvär. Med lite fix och trix samt handpåläggning fungerade även till slut förarinjektorn bra.

Båda ångloken (SJ E 902, SJ B 1038) ångprovades och godkändes fredagen 28 november. Foto: Per-Åke Lampemo
Båda ångloken (SJ E 902, SJ B 1038) ångprovades och godkändes fredagen 28 november. Foto: Per-Åke Lampemo

Sedan skulle vi försöka starta luftpumpen. Alla som har lite ånglokskunskap vet hur besvärlig en luftpump kan vara... Skulle man få igång en luftpump som stått stilla i 35 år? Vi upptäckte snart att ångröret till luftpumpen var sönderfruset. Ånga läckte från en liten spricka i röret. Bara att glömma luftpumpen...eller? Vi måste väl i alla fall prova. Rätt som var det var började det dunka och snörvla från denna luftpump. Helt otroligt! Den fungerade!

Vid 16-tiden öppnade så säkerhetsventilerna på SJ E 902 efter 35 år igen.

Ett stort tack till Alla inom Jvmv Herrljunga som ställt upp och hjälp till med att driftsätta ångloket SJ E 902.

Per-Åke Lampemo
Järnvägsmusei Vänner Herrljunga

Båda ångloken (SJ E 902, SJ B 1038) ångprovades och godkändes fredagen 28 november. Foto: Per-Åke Lampemo
Båda ångloken (SJ E 902, SJ B 1038) ångprovades och godkändes fredagen 28 november. Foto: Per-Åke Lampemo

Mer från Herrljunga
Öppet hus i Herrljunga år 2007
Rapport från Nässjö Järnvägsförenings besök i Herrljunga 10 februari 2007
Rapport från Arbetshelgen i Herrljunga lokstall 6 - 7 januari 2007



 

Åter till arkivets huvudsida? 

 


Senaste uppdatering 2009-10-18 Redaktör Rolf Sten