Järnvägsmusei Vänners verksamhet i Herrljunga
lokstall
Vidstående bild. Foto: Gunnar Palmborg
Under november
2005 startade Järnvägsmusei Vänner, på initiativ av Per- Åke Lampemo, ny verksamhet
i det gamla anrika lokstallet i Herrljunga. Verksamheten sker på uppdrag
av Sveriges Järnvägsmuseum och är inriktad på renoverig och underhåll av
fordon ägda av museet. Den första arbetsinsatsen var att
rusta ångloket B 1038 inför TÅG 150 i
Gävle.
Vill Du hjälpa till?
Arbetshelger annonseras på
Järnvägshistoriskt forum
Järnvägsmusei vänners platsombud i Herrljunga är Per-Åke Lampemo.
tel. 0733-16 05 11, E-post:
herrljunga@jvmv.se
35
år sedan sist!
Det var 35 år sedan ångloket SJ E 902 var under ånga
sist. Efter ett intensivt arbete av Järnvägsmusei Vänner i Herrljunga blev
loket åter godkänt av Inspecta vid ångprov onsdagen den 28 november. SJ
B1038 ångprovades samtidigt
Så var det äntligen avklarat... Man hade inför detta ångprov av SJ E 902
haft en del fjärliar i magen, det ska erkännas. Skulle injektorerna efter 35
år fungera? Vi visste att tendern är bitvis dålig vad gäller
ovansidan/taket. Vi visste också att vattenslangarna mellan lok och tender
hade sett bättre dagar. Detta kunde åtgärdas relativt enkelt. Men
injektorerna var ett osäkert kort...
Inte blev det bättre av den tidsbrist som uppstod då
vårt diesellok V3 18 plötsligt började tappa drag och gasförmåga. Vi behövde
V3:an för att dra ut ångloken innan påeldningen.
Det visade sig att bränslefiltren var igensatta. Där gick det någon
timma/timmar till att rengöra och lufta samt växla ut de båda ångloken.
Besiktningsmannen hade som tur var vigt hela eftermiddagen
och kvällen för Jvmv Herrljunga så påeldningen gjordes ändå i lugn och ro.
Ångloket SJ E 902 åter under ånga efter 35 års törnrosasömn. Foto:
Per-Åke Lampemo
Ångtrycket kom försiktigt på SJ E 902. Någon timma innan
besiktningsmannen anlände var panntrycket 7 kg/cm2. Nu skulle vi försöka att
se om injektorerna fungerade. Efter diverse olika reparationer av slangar
mellan lok och tender var det dags. Vi började med eldarinjektorn... Vi
visste att troligen skulle vara en del skit i rör och slangar. Det gällde
därför att få injektorn till att spilla en längre tid för att därigenom inte
få med detta upp i injektorn. Jo, då eldarinjektorn funkade alldeles
utmärkt.
Samma sak skulle göras med förarinjektorn, men här var det lite mer besvär.
Med lite fix och trix samt handpåläggning fungerade även till slut
förarinjektorn bra.
Båda ångloken (SJ E 902, SJ B 1038) ångprovades och godkändes fredagen 28
november. Foto: Per-Åke Lampemo
Sedan skulle vi försöka starta luftpumpen. Alla som har lite
ånglokskunskap vet hur besvärlig en luftpump kan vara... Skulle man få igång
en luftpump som stått stilla i 35 år? Vi upptäckte snart att ångröret till
luftpumpen var sönderfruset. Ånga läckte från en liten spricka i röret. Bara
att glömma luftpumpen...eller? Vi måste väl i alla fall prova. Rätt som var
det var började det dunka och snörvla från denna luftpump. Helt otroligt!
Den fungerade!
Vid 16-tiden öppnade så säkerhetsventilerna på SJ E 902 efter 35 år igen.
Ett stort tack till Alla inom Jvmv Herrljunga som ställt upp och hjälp
till med att driftsätta ångloket SJ E 902.
Per-Åke Lampemo
Järnvägsmusei Vänner Herrljunga
Båda ångloken (SJ E 902, SJ B 1038) ångprovades och godkändes fredagen 28
november. Foto: Per-Åke Lampemo
Mer från Herrljunga
Öppet hus i Herrljunga år 2007
Rapport från Nässjö Järnvägsförenings besök i Herrljunga
10 februari 2007
Rapport från Arbetshelgen i Herrljunga lokstall 6 - 7
januari 2007
|
Åter till arkivets huvudsida? |
Senaste uppdatering
2009-10-18 Redaktör
Rolf Sten
|