Om JVMv Kontakta Aktuellt Spår Arkiv Länkar

Retur till arkivets huvudsida?
Retur till arkivets huvudsida?
Klicka i bilden ovan

Järnvägsmuseets dag 2005

Av Rolf Sten

 

Publikrekord på Järnvägsmuseidagen 10 september!    5366 besökare.


I bakgrunden beredskapståget och i förgrunden motorloket från Ohs och en gammal Bulldozer. Till höger skymtar tältlägret. Foto: Rolf Sten.

En fantastisk ljudupplevelse från alla tändkulemotorer vid UGJ-stallet. Foto: Rolf Sten.

De enda ånglok som förekom den här dagen var på miniatyrjärnvägen. Foton: Rolf Sten

Årets Järnvägsmuseidag gick under namnet motordag och blev mycket lyckad. Inte minst med tanke på att det gamla besöksrekordet från 2003 slogs med 87 personer.

Sammanlagdt den här dagen fanns det mer än 30 olika aktiviteter på gång inne på Museiområdet. Dessutom gick det guidade turer till fordonsmagasinet på Nynäs.
   Bland aktiviteterna fanns det mängder av dieseldrivna fordon att beskåda, både räls- och landsvägsbundna.
En bredskapsmiljö i form av beredskapståg, kanoner och tältförläggning bemannad med tidsenligt klädda soldater. Salut sköts med kanonen och enligt rykte hördes smällarna ända till Eskön.
Från Ohsabanan i Småland fanns ett inlånat motorlok, spår och tippvagnar vilka lastades med en gammal lingrävmaskin.

Vid UGJ-stallet fanns ett stort antal tändkulemotorer, alla i drift. Vid UGJ-stallet startades dieselloket V3 44 för första gången efter 30 års beredskapslagring. Hur gick det? Jo, det startade på första försöket.
   De enda ånglok som förekom den här dagen var på miniatyr-järnvägen. Men som sagt, det var ju en motordag, en mycket lyckad sådan, samt inte minst, ett underbart sensommarväder!

 

Åter till arkivets huvudsida? 

 

© Rolf Sten
Senaste uppdatering 2005-12-02 Redaktör Rolf Sten